Lekarz radzi

Owoce w diecie diabetyka

Jeszcze chwila, jeszcze momencik i zacznie się sezon na owoce. Najpierw truskawki, potem maliny, jagody i śliwki, jeszcze później winogrona, gruszki i jabłka… Czy świeże, aromatyczne i słodkie owoce to dla osoby chorującej na cukrzycę owoc zakazany?

Główną korzyścią wynikającą ze spożywania owoców jest ich wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, co zapobiega uczuciu stałego zmęczenia, apatii czy zaburzeniom przemiany materii. Nawet jednak zdrowe osoby powinny uważać na ilość owoców w swojej diecie. Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia, proporcje pomiędzy warzywami i owocami powinny wynosić ¼ dla owoców i ¾ dla warzyw. Trzeba jednak przyznać, że takie określenie jest mocno nieprecyzyjne, bo uzależnia ilość spożywanych owoców, od ilości warzyw. Dlatego zalecenia dla osób z cukrzycą są bardziej jednoznaczne – diabetyk może sobie pozwolić na około 300 g owoców dziennie, najlepiej podzielonych na 2-3 porcje. 300 g to nie za wiele, szczególnie dla tych, którzy sezonowe owoce, takie jak truskawki, maliny czy borówki chcieli spożywać raczej na łubianki, a nie na gramy…

Dojrzałe i słodkie

Skąd te ograniczenia? Owoce są bogate w cukry proste – fruktozę, czyli zaliczamy je do węglowodanów szybko wchłaniających się, które natychmiast podnoszą poziom cukru we krwi. Spożywanie dużych ilości owoców przez osoby z cukrzyca typu 2, które leczą się za pomocą leków doustnych będzie powodowało przecukrzenie. Osoby z cukrzycą typu 1 teoretycznie mogą wziąć na większą porcję owoców większą dawkę insuliny, jednak owoce podnoszą glikemię na krótko, i przy większej dawce insuliny może z czasem dojść do niedocukrzenia (kiedy cukier z owoców zostanie już wykorzystany, a insulina będzie jeszcze działała). Tak jak w przypadku jedzenia słodyczy – nadmiar owoców znacznie utrudnia wyrównanie cukrzycy. Aby ograniczyć hiperglikemię po spożyciu owoców, zaleca się spożywać je w ramach deseru po obiedzie czy jako cześć innego posiłku, np. śniadania, a nie jako samodzielną przekąskę. Jeśli owoce trawione są z innym pokarmem, a w szczególności z tłuszczem i białkiem, to tempo wchłaniania się fruktozy będzie wolniejsze. Zdaniem dietetyków bardzo ważne jest też to, by owoce spożywać w pierwszej połowie dnia, do godziny 15, kiedy enzymy trawienne są najbardziej aktywne. Owoce na kolację mogą zamienić się w tkankę tłuszczową, ponieważ wraz z nimi dostarczamy organizmowi sporo energii, której idąc spać nie jesteśmy w stanie spożytkować.

Fruktoza tylko z owoców

W odniesieniu od owoców mogą też pojawiać się pytania odnośnie fruktozy. O ile fruktoza jako środek słodzący jest zdecydowanie niekorzystna dla naszego zdrowia, o tyle fruktoza naturalnie występująca w owocach jest jak najbardziej akceptowalna. Oczywiście owoc owocowi pod względem zawartości węglowodanów nierówny, na co szczególną uwagę powinni zwracać diabetycy. 100 g arbuza to tylko 0,4 WW, a taka sama ilość winogron to 1,7 WW. Do owoców o niższej zawartości węglowodanów zaliczają się też jabłka, morele, truskawki, maliny, borówki, porzeczki, mandarynki, grejpfruty czy kiwi. Uważać trzeba na wspomniane winogrona, na banany. Inną metodą pilnowania odpowiednich proporcji owoców w naszej diecie jest kierowanie się ich kalorycznością. Przykładowo 100 kcal zawierają: pół awokado, 3 plastry ananasa konserwowanego, 830 g arbuza, średni banan, 2 średnie brzoskwinie, 3 średnie cytryny, 1 szklanka czarnych jagód, 1 i 1/2 szklanki czereśni, 1 duży grejpfrut, 2 małe gruszki, 2 średnie jabłka, 2 kiwi, 1 szklanka malin, 4 mandarynki, 6 moreli, 2 małe pomarańcze, 2 szklanki czarnych porzeczek, 2 i 1/2 szklanki czerwonych porzeczek, 3 szklanki poziomek, 10 śliwek, 20 truskawek, 30 winogron, 40 wiśni lub 1 szklanka żurawin.

Owoce o niskim indeksie glikemicznym:

czarne porzeczki – 15
czereśnie – 20
owoce jagodowe – 25
wiśnie – 25
gruszki – 30
morele świeże – 30
brzoskwinie – 35
nektarynki – 35
jabłka – 35
śliwki – 35

Owoce o średnim indeksie glikemicznym:

figi suszone – 40
morele suszone – 40
śliwki suszone – 40
ananas świeży – 45
kokos – 45
winogrona – 45
żurawina – 45
kiwi – 50

Owoce o wysoki indeksie glikemicznym:

banany dojrzałe – 50
melon – 60
rodzynki – 65
daktyle suszone – 70
arbuz – 75

Ta strona używa plików (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 4. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 6. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powrót