Jak sobie radzić z cukrzycą

Gdzie szukać pomocy i wsparcia

Jak sobie radzić z cukrzycąW razie trudności – gorszego samopoczucia, słabszej motywacji, czy zniechęcenia – nie obawiaj się prosić o wsparcie swoich najbliższych. Zaproponuj im, by towarzyszyli Ci w zmianie stylu życia na zdrowy i aktywny.

Pamiętaj, że każdy może mieć gorsze chwile, prawo do żalu i złości. Gdy trwają one zbyt długo, gdy nie możesz sobie poradzić ze zmianą stylu życia – podziel się tymi odczuciami ze swoim lekarzem. Jeśli cukrzyca powoduje długotrwałe, negatywne emocje, z którymi sobie nie radzisz, szukaj wsparcia psychologa. Nie bój się skorzystać z tej możliwości. W codziennym życiu z cukrzycą może pojawić się wiele pytań i wątpliwości. Pamiętaj, że możesz zwrócić się o radę i pomoc do osób z zespołu diabetologicznego, np. lekarza, pielęgniarki, dietetyka, czy właśnie psychologa. Stale poszerzaj swoją wiedzę o cukrzycy – czytaj książki jej dotyczące, przeglądaj materiały edukacyjne, prasę, korzystaj z internetu, chodź na spotkania stowarzyszeń osób z cukrzycą czy na grupowe szkolenia.

Cukrzyca – trudne początki

Cukrzyca jest chorobą, która ma wpływ na całe Twoje życie. Początki są trudne, a reakcja na chorobę może być różna. Świadomość choroby może wywoływać lęk, stres, szok czy nawet poczucie winy. Zdarza się wypieranie tego faktu ze świadomości, niechęć do podjęcia zalecanej terapii. Na szczęście możliwa jest zmiana nastawienia na bardziej pozytywne.

W miarę zapoznawania się z cukrzycą przyzwyczaisz się szybko do nowych obowiązków.

Wizyta u lekarza, codzienna obsługa pena czy glukometru nie będą Cię już stresować. Z czasem przyzwyczaisz się do choroby i zaczniesz ją traktować w sposób naturalny. Gdy zaakceptujesz cukrzycę, będzie Ci znacznie łatwiej radzić sobie z nią na co dzień.

Choroba będzie częścią Twojego życia i będzie stanowić nowe wyzwanie. Odpowiednia, zdrowa, zbilansowana dieta oraz wprowadzenie do swojego codziennego planu dnia aktywności fizycznej nie tylko ułatwią kontrolę cukrzycy, ale sprawią, że będziesz się czuł lepiej i zaobserwujesz pozytywny wpływ tych zmian na Twoją kondycję zdrowotną.

Nie popadaj w rutynę

W miarę upływu lat pojawić się może nowy problem – jest nim rutyna i znudzenie.

Jej konsekwencją stać się może lekceważenie wymogów leczenia cukrzycy. Nabyte wcześniej “czasem niewłaściwe” nawyki i popadanie w rutynę utrudniają zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń oraz wyciąganie z nich odpowiednich wniosków.

Jak pisał w 1919 r. jeden z pionierów w dziedzinie diabetologii E. P. Joslin – “Chorzy wiedzący najwięcej żyją najdłużej”. Choć w leczeniu cukrzycy zmieniło się wiele, to stwierdzenie nie straciło na aktualności.

Wiedza i motywacja

Michał Jeliński, Mistrz OlimpijskiEdukacja to klucz do dobrego funkcjonowania z cukrzycą. Znajomość własnego ciała, zmian jakie zachodzą w organizmie w różnych sytuacjach, umiejętne reagowanie i wyciąganie wniosków pozwalają na świadome i skuteczne radzenie sobie z chorobą.

Jednak wiedza bez motywacji jest niewystarczająca.

Jak się zmotywować? Dla jednych najsilniejszą motywacją będzie chęć uniknięcia poważnych powikłań, takich jak np. retinopatia, nefropatia czy tzw. “stopa cukrzycowa”, mobilizacja ze strony rodziny i znajomych, czy chęć spełniania zaleceń lekarza. Dla innych ważne jest dobre samopoczucie, optymalna forma i zdrowie jako takie.

Jakość leczenia wpływa na stan zdrowia, na dobry i stabilny nastrój. Niewystarczająca kontrola cukrzycy pogarsza samopoczucie i może przyczynić się do wielu problemów zdrowotnych teraz i w przyszłości.

Cukrzyca to choroba, której efekty leczenia w znacznym stopniu zależą od samego chorego. Wiele zaleceń dla osób z cukrzycą odnosi się także do ludzi zdrowych.

Żyj aktywnie z cukrzycą

Nie obawiaj się cukrzycy. Pracuj, rozwijaj swoje pasje i zainteresowania, staraj się realizować swoje plany życiowe. Bądź aktywny fizycznie, uprawiaj zalecane przez lekarza ćwiczenia.

Przedyskutuj z lekarzem diabetologiem swoje plany dotyczące trybu życia, wykonywanej pracy, aktywności fizycznej i omów, jak pogodzić je z koniecznością osiągania jak najlepszej kontroli cukrzycy.

Duży postęp w leczeniu daje więcej możliwości dopasowania sposobu leczenia do bardziej elastycznego trybu życia.

Uwaga!: Osoba z cukrzycą, która chce rozpocząć regularne ćwiczenia fizyczne, musi ustalić szczegółowy ich program z lekarzem diabetologiem. Lekarz zdecyduje (w oparciu o kompleksową ocenę stanu zdrowia danej osoby), które rodzaje ćwiczeń są optymalne, a które przeciwwskazane. Konieczne jest zapoznanie się ze szczegółowymi zaleceniami dotyczącymi aktywności fizycznej u chorych na cukrzycę (m.in. jak zapobiegać niedocukrzeniom).

Artykuł udostępniony przez Firmę ACCU-CHEC na potrzeby Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków, Koła w Drzewicy.

Roche informuje, iż niniejszy artykuł zawiera informacje ogólne, które nie mogą służyć do dokonywania zmian w postępowaniu i leczeniu bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem prowadzącym pacjenta, mgr Katarzyna Gajewska, psycholog

Ta strona używa plików (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej

1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies. 2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. 3. Pliki cookies wykorzystywane są w celu: a) dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb; b) tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; 4. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. 5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). 6. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu. Poniższy wzór polityki cookies chroniony jest prawem autorskim, które przysługują IAB Polska. Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.

Powrót